Drömmen om Skärså

Skärså 1 Skärså 2 Skärså 3Sommaren 2012 bestämde vi oss för att göra en resa med egen båt längs Norrlandskusten. Målet var att hinna till Umeå, där jag bott i 14 år och har mycket av mina rötter, för att sedan återvända till Stockholm och Lidingö. Vi hade bara två veckor på oss och det visade sig att vi inte skulle klara sträckan på den tiden. Det handlade om semesterdagar – ni vet. Under resan började vi forma planerna för hur vårt nya liv skulle bli. Så här i efterhand tror jag att begränsningen i att ha semesterdagar att ta hänsyn till var en viktig katalysator för beslutet att ge oss själva mer frihet över våra liv. I vilket fall kom vi på vår färd upp till Höga Kusten och Ulvöarna där vi vände. Jag kan verkligen rekommendera alla båtägare och presumtiva båthyrare att prova den resrutten. De flesta har rest E4:an norrut men att uppleva samma sträcka från sjösidan ger en helt annan upplevelse. Dels ger det en visuell bild av alla industrier som finns längs kusten. Alla sågverk och massafabriker som är en del av den svenska industrialismen. Inte alltid så vackert att se på men en påminnelse om en viktig del i uppbyggnaden av vår välfärdsstat. Förutom dessa monument finns det på många ställen en vacker skärgård. Ett eldorado för den som inte vill trängas med alla andra semesterfirare.

På vår resa norrut blev den lilla fina fiskarbyn Skärså en av våra natthamnar. Vi la till vid en gästbrygga nedanför Restaurang Albertina www.albertina.se tillsammans med två andra båtar (ingen trängsel trots att det var i början av augusti). Middagen åt vi på restaurangen, som är en av Hälsinglands mest besökta. De har goda fiskrätter, trevlig personal och läget är enastående vackert. När vi satt där och åt började vi samtala med ett trevligt sällskap vid bordet bredvid. Vi frågade lite om samhället och de delade generöst sina kunskaper, erfarenheter och intryck. Bland annat fick vi veta att det fanns ett fint hus med sjötomt till salu. Det väckte vår nyfikenhet. När vi kom tillbaka till båten kollade vi Hemnet – vilket hus, vilket läge och vilket fynd! På morgonen tog vi en promenad och lokaliserade stället. En pärla mitt i Hälsinglands fina skärgård, med egen hamn och sjöstuga. Det gav mersmak.

På vår fortsatta färd på Bottenhavet utvecklade vi tankarna om att ändra livsstil. Flytta till Frankrike och skaffa ett fritidsboende i Sverige. Frågan var då – ska vi ha vårt fritidsboende i Skärså? På vägen tillbaka blev det fina fiskeläget än en gång natthamn. Vi återvände till huset med till-saluskylten. Det var ingen hemma och vi smög omkring på tomten och allting var rätt – utom avståndet till Stockholm. Sista biten hem till Stockholm hade vi många och långa diskussioner om för och emot. Vi gjorde plus- och minuslistor.

Under hösten bestämde vi oss för att ta steget. Boende i Frankrike hade vi redan och villan på Lidingö skulle vi sälja. Frågan var vi skulle ha vårt fritidsboende kvarstod dock. Vi återvände till Skärså under hösten och träffade mäklaren för en visning av fastigheten och önskade nästan att vi skulle bli besvikna. Då hade det varit så mycket lättare att avskriva projektet. Men nej, vi skulle behöva ta vårt beslut grundat på avståndet inte på skicket.

Hur vi än försökte övertala oss själva om att ”det tar bara drygt två timmar till Arlanda” eller ”det finns gott om utrymme för familj och vänner att bo över” så la vi så småningom ner projektet. För oss är det trots allt närheten till nära och kära som är viktigast. Innan vi bestämde oss definitivt ringde vi mäklare för att kolla och ja, huset var sålt. Och där tog den drömmen definitivt slut. Istället valde vi att köpa en tomt i Stavsnäs By och där skapa något nytt tillsammans och vi är så nöjda med det. Vi gjorde i alla fall en resa som vi testade på olika sätt och vi hade roligt under tiden även om vi inte blev Skärsåbor. Inte den här gången i alla fall.

2 thoughts on “Drömmen om Skärså

1. Rätt beslut! Nu när ni är utskrivna och bor i Frankrike. är det klart att det ska vara kort avstånd till alla nära och kära så Stavsnäs By är kanon!
    Givet älskar jag Hälsingland och vårt lantställe och vår plats i Stockholms Skärgård, dvs Gåshaga! Ni får hälsa på oss i Hälsingland istället!

Kram Helena

2. Det är helt rätt beslut, men det är också bra att genomföra ett ”drömprojekt”. Själva resan är spännande och beslutet blir väl genomtänkt.